حرف بزنید.

حرف زدن قدرت است ، لطفا حرف بزنید .

حرف بزنید.

حرف زدن قدرت است ، لطفا حرف بزنید .

  • ۱
  • ۰

متن زیر نوشته آقای مصطفی فعله گری در هفته نامه پنجره شماره 210 می باشد .

بازی بردگان بورژوازی

  قلیان... فوتبال... سیگار... چیپس... ناسزا... قرمز... آبی... همه‌جا قلیان‌سرا... همه‎جا سیگار... همه‌جا زمین فوتبال... همه‌جا ناسزاگویی فوتبال‌زده‌ها به همدیگر... مجری‌‎های تلویزیونی ایرانِ فردوسی و ابن‌سینا و مولوی، هر بحثی را به زمین و پا‎های ضربه‌زننده فوتبالیست‌‎ها پیوند می‌زنند: کشاورزی، انرژی هسته‌ای، هنر سینما، صنعت خودرو، کارآفرینی و اگر بتوانند آیین و مذهب را، روانه مثال‌‎های فوتبالی می‌کنند. همه‌جا، زد و خورد فوتبالی. همه‌جا شکست یا پیروزی  و استقلال یا وابستگی تیمی فوتبال‌زده‌ها.

بردگان مدرن،‌ هوادار می‌خواهند. بردگان پول، پول و پول. بردگان بورژوازی سده نوزدهم مسیحی، سالخورده و جوان، در زمین فوتبالی به گستردگی جهانی پر از آز و نیرنگ، اخلاق‌گریزی و فرهنگ‌ستیزی، می‌دوند و عرق می‌ریزند تا توپ ناسزا‎های زننده‌شان را در چارچوب دروازه هستی بردگان رویاروی خویش فروبکوبند.

انیمیشن‌‎های ایرانی هم پر از حرافی‌‎های فوتبالی. در دورترین شهر‎های ایران، استادیوم فوتبال. در شهر‎های بزرگ اما، جای خالی کتابفروشی و کتابخانه و خانه‌‎های دانش، هنر و فرهنگ. جای خالی کتاب را قلیان و سیگار پر کرده است. جای خالی خانه‌‎های دانش و ادبیات و اندیشه‌ورزی را قلیان‌خانه‌ها، فوتبال‌کده‌ها و پهنه خودنمایی و تندخویی فوتبالی و افسردگی قلیانی‎ـ‌‎سیگاری پر می‌کند. همه‌جا، گریه فوتبالیست‌‎های شکست‌خورده، ستیز خانواده‌‎ها با همدیگر، بر سر هواخواهی از بردگان پول و دارایی‌‎های بادآورده. قرمز و آبی و سیاه و صورتی و بنفش و سفید. همه‌جا کتابفروشی‌‎های بی‌درآمد. همه‌جا دهان‌‎های کف‌کرده فوتبال‌زده‌ها. خانواده‌‎های بی‌کتاب، ثروت‌‎های فوتبالی بی‌حساب، سکته فرهنگ و سکته اخلاق. فرهنگ‌سرا‎های بی‎چشم و چراغ. عشق سیگار و عشق فوتبال و عشق خودرو‎های میلیاردی، نوشیدن جام‌‎های پیاپی جهانی، لبریز از خون داغ. همه‌جا خون بردگان رومی. همه‌جا خون بازیکنان میدان جنگ‌‎های گلادیاتوری. همه‌جا فوتبال و قلیان و سیگار. برزیل و بولیوی و یونان. شورش کارگران و بیکاران. کار و عدالت و نان. بودجه‌‎های میلیاردی، در جیب مافیای برده‌فروشان. همه‌جا، توپ گرد و نیزه و دشنام. شمارگان ترسناک سیگار، در برابر نوجوانان. خستگی خرد، دلمردگی ورزش، مرگ تختی جهان‌پهلوان. مبلغان شهوت دلار و مارک و تومان. همه‌جا قلیان و بی‌کارگی و تحمیق. دود سیگار و پیراهن این تیم و مدل‌‎های موی بر سر بردگان. کتاب و اندیشه و تئاتر و هنر و دانش همگانی، فراموشان. پاینده باد بودجه‌‎های هنگفت یک جنگ بی‌امان. همه‌جا ناله و آه نوباوگان، در میانه دود و قل‌قل قلیان. کوچ نخبگان و گوشه‌نشینی فرزانگان. جان برای فوتبال و جان فدای قلیان. مدیران شیفته فوتبال و مسئولان حذف قلیان. تیر هشدار آرش، شکسته در پرسش تلخ کمان. قحطی زورخانه‌‎ها و فریدون و سام و نریمان. خوش باد جیب تیم‌‎های رنگ به رنگ بردگان. پر باد از پیر و جوان، خانه‌‎های آموزش فوتبال و کشیدن قلیان. تیراژ کتاب‌ها، 500 هزار. تیراژ سیگار و قلیان، میلیونی و چند صد هزار. لرزش تن فردوسی و حافظ و نیما، در گور. چشم مخالفان سیگار و فوتبال بردگان، کور!

   مصطفی فعله‌گری


  • ۹۴/۰۸/۲۸
  • محسن گرگانی

فوتبال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی