حرف بزنید.

حرف زدن قدرت است ، لطفا حرف بزنید .

حرف بزنید.

حرف زدن قدرت است ، لطفا حرف بزنید .

  • ۰
  • ۰

در این پست فیلمنامه مشخصات و  فیلم ماهی بزرگ ساخته تیم برتون را قرار داده ایم .


لینک دانلود فیلمنامه ماهی بزرگ


«میگن وقتی عشق زندگیتون رو ملاقات کنین زمان متوقف میشه و این حقیقت داره... ولی چیزی رو که نمیگن اینه که با حرکت دوباره، زمان به سرعت حرکت می کنه تا به جای اصلی برگرده!»

ماهی بزرگ - Big Fish
کارگردان : تیم برتون Tim Burton
فیلمنامه: جان آگوست براساس رمانی از دانیل والاس
 
امتیاز 8.1 از IMDB
محصول 2003 امریکا
موضوع : ماجرا
یی درام فانتزی


خلاصه داستان:
ادوارد بلوم داستان های عجیب و غر
یبی می خواند و همیشه ذهنش درگیر این قصه ها بوده است به خصوص داستانی درباره ماهی قرمز که اگر در تنگ کوچک نگهداری شود همان قدر میماند اما با بیشتر شدن این فضا می تواند دو یا سه حتی چند برابر شود.
ده سال بعد ادوارد یک
ی از محبوبترین جوانان در آلاباما شده است. او فکر می کند برای این که مثل ماهی بزرگ شود باید خانه را ترک و دنیا راسیاخت کند.
به این شکل سفر دور از ذهن و اسطوره ا
ی ادوارد آغاز می شود . سالها می گذرد او اکنون مردی سالخورده است. همه ادوارد را به عنوان راوی داستان های باور نکردنی از زندگی پر هیجان دوران جوانی خود می شناسند که از گذشتهاش با داستان های اسطورهای عجیب که در همه آن ها قهرمان داستانهاست یاد میکند. مثلا او وقتی عشق زندگیاش را ملاقات میکند زمان به راستی متوقف میشود و بعد وقتی زمان به سرعت شروع به حرکت میکند آن زن را گم میکند و برای پیدا کردنش سه سال در یک سیرک کار میکند...



داستان های ادوارد برای همه جذاب است غیر از پسرش ویلیام که مدتها پیش اورا ترک کرده. ادوارد اصرار دارد حقیقت زندگی اش را به شکل همان داستان ها تعریف کند اما پسرش ویل همه آنها را دروغ هایی هیجان انگیز می داند و باور نمی کند. . .
ویل که سالها با پدر خود قطع رابطه کردهاست، خبردار میشود که پدرش از یک بیماری ناعلاج رنج میبرد او به زادگاه خود آلاباما بر میگردد و پس از ارتباط با کسانی که زمانی به پدرش نزدیک بودهاند با زوایای جدیدی از زندگی پدر خود آشنا میشود...



این فیلم یک فانتزی درام از تیم برتون است که بر اساس رمانی به همین نام از دانیل والاس (Big Fish: A Novel of Mythic Proportions) توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز تولید شده است.


در کل ویژگی مشترک تمام داستانهای روایت شده در این است که در آنها عنصر زمان نقشی را ایفا نمی کند و بارها در این داستانها شاهد جابجایی زمان هستیم.
با گذشت زمان و با مستنداتی که به دست می آید ، پسر کم کم به این نتیجه می رسد که چاره ای جز پذیرش داستانهای پدر ندارد و شاید زیباترین سکانس فیلم صحنه ایست که پسر به درخواست پدر داستان مرگ او را روایت میکند.
در این فیلم فضای فانتزی کارتونی به شدت محسوس است .برتون کار هنری خود را با انیمیشن کوتاه "وینسنت" آغاز کرد و در سال 2005 به خاطر انیمیشن تحسین برانگیز "عروس مرده" نامزد جایزه اسکار هم شد پس این فضای فانتزی در فیلم منطقی است .

در پایان به جرات می توان گفت که ساخت "ماهی بزرگ" ، آن هم با این قدرت و دقت تنها از برتون بر می آمد، کسی که به خاطر سبک شخصی و نامتعارفش بسیار شناخته شده است.

بسیاری ماهی بزرگ را ارزشمندترین اثر برتون در طول دوران کاریاش بدانند. به گفته منتقدان این فیلم در ستایش خیالپردازی و داستانسرایی ساخته شده و فیلمی سراسر امید و روشنی است که بیننده را تمام و کمال تحت تاثیر قرار داده و تا پایان همراه خود میکند.

داستان فیلم دو دسته از انسانها را در مقابل هم قرار میدهد: دسته اول انسانهای خیالپرداز و کسانی که قوه تخیل آزاد و بزرگی دارند و به راحتی میتوانند در تخیل خود غرق شند و زندگی عادی را با تمام مشکلاتش رها کنند و دسته دوم انسانهایی که خیال و خیالپردازی را چیزی پوچ و بیهوده میدانند و فکر میکند انسانهای خیالپرداز هیچگاه در زندگی جدی گرفته نمیشند.

روایت برتون نشان میدهد خیالپردازی نه تنها ما را از دنیای واقعی دور نمیکند، که باعث میشود زندگی را بسیار سادهتر و راحتتر بپذیریم و با مشکلات زندگی راحتتر کنار بیاییم . برتون نشان میدهد دنیا بدون خیالپردازی بدون زیبایی و بینهایت خسته کنندهاست.

فیلم از فیلمنامهای بسیار کامل و قدرتمند بهره میبرد و بیشتر موفقیتش را مدیون همین فیلمنامهاست که توسط جان آگوست نوشته شدهاست . آگوست فیلمنامه را از روی کتابی به همین نام نوشته دانیل والاس نوشتهاست. والاس از این فیلمنامه به شدت استقبال کرده و بیان کرده جان آگوست بیشتر از خود او روح موجود در داستان را درک کردهاست.
"برتون" در این فیلم به خوبی از سنت قدیمی قصه گویی بهره برده است . تمام تلاش برتون آن است که به یاد ما بیاورد خوب است گاهی بایستیم و یک قصه را به طور کامل گوش کنیم و باورش کنیم. همین! ادوارد بلوم اتفاقات را در قالبی عجیب روایت میکند نه برای اینکه از حقیقت آنها فرار کند بلکه برای اینکه به آن نیرو، هیجان و حرکت تزریق کند.
کاراکتر اصلی «ماهی بزرگ» که زندگیش تنها در زنجیره پیوستهای از قصههای عجیب و غریبی که او خود با شور و شعف سرهم میکند معنا مییابد، در حقیقت همزاد ناگسستنی خود فیلمساز است که با دوربین جادوییاش زمان و مکانی افسانهای میآفریند.

فیلم در مرز روایت های مختلفی می گذرد و شاهد حضور چند راوی هستیم با دیدگاهها و نظرات مختلف:

1-ادوارد بلوم ، پیرمرد دوست داشتنی ما ، که قصه ها را به شیوه ای جذاب و شیرین تعریف می کند و اصرار دارد که ما هم داستانهای او را بی کم وکاست بپذیریم ، قصه های او مانند تمامی داستانهای دیگر نشات گرفته از واقعیت است اما به هنگام روایت شدن به سلیقه راوی بیان می شوند.

2-ویل بلوم پسر ادوارد ، گویا وظیفه او تکذیب تمامی داستانهای پدر است. او در برخورد با تمامی نزدیکان خود در صدد کاهش اعتبار داستانهای پدر است . او به پدر و داستانهایش با دید منفی می نگرد و به دنبال چیزهای دیگری است که خود آن را ((حقیقت ناب)) می نامد .

3-همسر بلوم که به شخصیت و داستانهای شوهرش به دیده احترام می نگرد و در پاسخ به سوالات فرزندش مبنی بر درجه اعتبار داستانهای پدر ، پاسخ مشخصی نمی دهد . شاید دلیل این موضع او این باشد که خود او یکی از زیباترین شخصیتهای داستانها ی ادوارد است.

4-باقی راویان . کسانی که به نوبت در داستان ظاهر می شوند و جنبه های تاریک داستناهای ادوارد را روشن می کنند . می توان گفت که به نوعی تمام این راویان داستانهای ادوارد را تایید می کنند . بزرگترین راوی این بخش دختر بچه ی کوچکی است که در شهر رویایی داستان ادوارد قرار دارد که بعدا متوجه می شویم او جادوگر قصه های او نیز هست.

جوایز و افتخارات:
دنی الفمن نامزد بهترین موسیقی اسکار
بروس کوهن نامزد بهترین فیلم جشنواره بفتا
جان آگوست نامزد بهترین فیلمنامه جشنواره بفتا
آلبرت فینی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره بفتا
  • ۹۴/۰۸/۳۰
  • محسن گرگانی

big fish

تیم برتون

فیلمنامه

ماهی بزرگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی